Refleksioner over Illeris’ læringsteori - med udgangspunkt i hans tekst Læringens processer og dimensioner fra 2006 samt et videoklip på YouTube om Illeris’s læringsforståelse af Ma Riis fra 2018. Anvendelse af Illeris i en mere specifik refleksionsramme, dvs. jeg har sammenlagt indlæg a) og indlæg b) i følgende : Jeg vil sætte mine refleksioner i en ramme, hvor jeg vil forsøge at argumentere for større inddragelse af IT i min undervisning med mine sosu-rettede grundforløbselever/GF2. Retningen for mine refleksioner er inspireret af dagens slides nr. 23, der har overskriften: Undgå postulater! Dvs. at jeg med hjælp fra Illeris’ læringsteori vil reflektere over, hvordan IT kan understøtte undervisningsdifferentieringen, da elevsammensætningen på GF2 er mangeartede. Min umiddelbare forståelse af Illeris’ læringsteori : Illeris taler om to processer, der, med gensidig effekt på hinanden, altid har indvirkning på læring. En egentlig tilegnelsesproces er ikke alen
Videoen herover er et kort interview med Illeris - der nok skal ses i forlængelse af vores tidligere arbejde med Illeris på modulet - men i den grad kan hjælpe ift. begreberne viden, færdigheder og kompetencer, som jeg unde rviser mine elever i omkring deres læring på grundforløb/GF2-sosu-rettet.
SvarSletVideoen kan understøtte mit oplæg, som både tager afsæt i et power point, elevernes brainstorming på tavlen, små drøftelser som eleverne laver to og to samt en selvstændig og individuel refleksion. Så videoen skal ses som et didaktisk supplement i forsøget frem mod at øge elevernes forståelse for begreberne og ikke mindst gøre dem bevidste omkring deres læring.
Når jeg ”vælger” indhold og didaktik fx til mine GF2-elever ift. mål så sætter jeg mig ind i, hvorvidt eleverne skal have hhv. viden, færdigheder eller kompetencer i et bestemt mål - hvorfor videoen her kan ses relevant i flere sammenhænge.