Udkast til synopsis til 1. vejledning
https://docs.google.com/document/d/1mXhbJL-XijNlZbr4OoFPtn5-0Cd3iA7lcASK_Ujh8tI/edit



Læringsteoretisk problemstilling: Hvordan kan vi gennem brugen af forskellige digitale medier i undervisningen sikre/motivere til, at vores mangfoldig-sammensatte grundforløbselever får et så solidt fundament af både en digital dannelse samt en faglighed inden for naturfag, så de rustes først til deres hovedforløb og senere til deres professionelle rolle i sundhedsvæsenet? (Læringsaspektet) Den overordnede (samfunds-)ramme for vores projekt favner både et digitalt dannelses-sigte samt et fag-fagligt og målbart sigte: Rammen for det digitalt dannelses-sigte: • Styrelsen for IT og Læring har i deres strategi udstukket fire sigtelinjer: o Ledelse og implementering af pædagogisk og didaktisk grundlag o Videndeling o Ændrede tilrettelæggelsesformer for undervisningen o Kobling mellem skoleforløb og praktikforløb Dér hvor vores projekt overvejende vil placerer sig er på den tredje sigtelinje ift.: Ændrede tilrettelæggelsesformer for undervisningen. Rammen for et fag-fagligt målbart sigte (indhold + mål + bestået eksaminer): • Her skal vi finde et overordnet mål for, hvor mange regeringen ønsker skal igennem/bestå EUD grundforløb 2 sosu-rettet + derefter optag på hovedforløbet som SSA (eleverne kan kun bestå grundforløbet, hvis de også består naturfag). Vi har en ”mangfoldig” elevgruppe, som starter et grundforløb 2 på EUD i 20 uger, der skal ses i ovenstående samfundsramme (sigtelinje + målkrav). Hvordan understøtter vi, at den elevgruppe efter 20 uger er blevet (mere) digitalt dannet + at de er blevet fag-fag-stærke/har bestået eksaminerne - så de får mulighed for optag på hovedforløb/SSA hvor brugen af digitale medier i undervisningen bliver større/skal blive større (ZBC digitaliseringsstrategi) og ikke mindst at de langsomt bliver mere og mere ”hjemme” i brugen af og tænkningen om diverse digitale teknologier (digital dannelse). Ovenstående 6 linjer i et udfoldet lys: • Under digital dannelse vil vi tale om bl.a. kultivering, bildung, betydningen af inddragelse og meningsfuldhed, betydningen af det sociale og interaktive + af det eksperimenterende, så vores elevgruppe støttes frem mod at kunne mestre og hvile og ikke mindst have indflydelse fremadrettet i digitaliseringen som deres kommende erhvervsliv vil være præget af (navnlig Tækker og Paulsen). • Under fag-fagligt målbart sigte vil vi tale om målstyring, synlige mål og vigtigheden af feedback for at efterleve at så og så mange består et grundforløbs 2 (navnlig Hattie). Vores opgave herfra bliver at finde digitale medier til anvendelse i undervisningen, som understøtter denne proces med eleverne gennem grundforløbet. (Teknologisk aspekt) På nuværende tidspunkt arbejder vi med værdien (Didaktisk aspekt) i at anvende følgende tre medier (i parentes herunder ses didaktisk argumentation for valg af netop de digitale medier): • Google docs (fordi der er fokus på den interaktive proces frem mod et produkt) • Kahoot (fordi det taler til konkurrence-genet og vi her har elevernes fulde opmærksomhed ift. at formidle og måske korrigere viden mellem spørgsmålene i konkurrencen) • Padlet, hvor der oploades små selvproducerede videoer af elevernes arbejde/formidling. (fordi det får de mere introverte og generte elever med, da de ikke skal stå frem foran en hel klasse + at eleverne er eksperimentende i deres forsøg. Forsøg som de skal fortælle om og formidle videre til de andre elever i klassen via videoklip.) Herunder ses vores refleksioner i en model - som er forsøgt udfoldet i det ovenstående: Litteratur på nuværende tidspunkt: • Digital Dannelse af Tækker og paulsen • Illeris og hans læringstrekant: Hvordan får vi ham tydeligere frem? Vi har jo indholdsdelen ift. decideret indhold og mål, vi har drivkraften ift. at vi gerne vil motivere hele den ”mangfoldige” elevgruppe, herunder valg af flere forskellige digitale medier i undervisningen, der didaktisk favner bredt; konkurrence i form af kahoot, samskabelse og interaktioner og fokus på proces i form af google docs samt mulighed for en vis ”tilbagetrukkenhed” vha. videooptagelse på padlet. Og hvad angår den sociale dimension; kan det fx være at vi har en social konstruktivistisk tilgang fordi vi (som stort set alle vores teoretikere) anskuer at læring er socialt konstrueret og bliver til i samspil med andre - navnlig google docs og videooptagelsen i grupper. • Didaktik 2.0 - redigeret af Karsten Gynther • Fleksibel læring. Evidens - fra forskernes kontor til klasseværelse af Signe Hastrup (herunder Hattie): Hattie anvendes i stor stil på vores skole ift. synlig læring og feedback. Vi starter næsten alle undervisningstimer med at synliggøre, hvad vi skal, hvilke mål der er i fokus osv. • E-differentiering - den e-didaktiske overvejelsesmodel. Den skal vi have skrevet frem i teksten. Vi vil overvejende være socialkonstruktivistiske. • Evt.: Hvorfor er det så svært at arbejde med undervisningsdifferentiering? Af Henriette Duck (herunder Klafki) • Dette er vores refleksioner pt. - Vi har flere spørgsmål der presser sig på: o Vi er lidt usikre på, hvad der præcis er det teknologiske aspekt og hvad der det didaktiske aspekt? Har vi fat i det rigtige? o Starter vi for overordnet/bredt/favnede? Skal vi være mere indsnævret i vores problemstilling? Lige præcis det vi nævner her og forsøger at skrive frem er noget, der fylder enormt meget på vores skole pt. pga. en nylig fusion med to andre (og større) skoler - måske derfor har vi netop det (brede og store) fokus? o Vores tanker omkring Illeris - hvordan træder han mere tydeligt frem har vi forsøgt at spørge ind til i rød tekst ovenover/litteratur. • Vi arbejder hele torsdagen inden vores vejledning - så formentlig har vi en del mere (og måske mere specifikt) at ønske vejledning på. • God læselyst - håber vi har været tydelige ift. vores retning og refleksioner  Bedste hilsen fra Pernille og Stine

Kommentarer

  1. Det anede mig, at det ville stå frem, som det gør ovenover. I én laaang tekst uden tydelige overskrifter, opdelinger osv. Derfor valgte vi at sende vores refleksioner pr. mail til dig, kære Hanne. Men nu ligger teksten/udkastet også her på bloggen - måske kan du give et nemt fif, der gør, at ens tekster ikke bliver sådan nogle lange og ikke-læsevenlige tekster...? Pfh. tak. //Stine

    SvarSlet
  2. Note til mig selv. Det virkede blot at kopiere det ind i google docs og linke til det.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog