Refleksioner over dagen i dag på
bloggen
Det har
fungeret fint, at vi har studeret asynkront. Tidsplanen har været lidt stram
ift. fordybelsen, men det har været rammen for opgaven, og det er i det lys
refleksionerne skal ses. En ting jeg er blevet opmærksom på er, at jeg har haft
lyst til at redigere i mine indlæg, dvs. supplere ift. min peers feedback, men
under hensyntagen til kronologien har jeg svaret på feedbacken i
kommentarfeltet. Derfor skal refleksionerne ses udviklet i kommentarerne. Det
er anderledes end, hvad jeg ellers er vant til, hvor det måske handler mere om
at korrigere og forbedre første udkast. At man kan se udviklingen, og hvilke
spørgsmål der fører til hvilke refleksioner, synes jeg er en god ting, fordi
der da kommer et fokus på processen frem for resultatet. Det vil også kunne
tydeliggøre i min undervisning over for min elever, hvor og hvad i processen, der
kan påvirke dem positivt i et læringsøjemed, - hvis jeg fx gør brug af en blog.
At det tager
længere tid at reflektere skriftligt end mundtligt vidste jeg måske i
virkeligheden godt, men det er blevet meget synligt i dag. Og den erfaring vil
jeg tage med mig ift. at integrere fx en blog til debat og refleksion i min
undervisning.
At vores
læring - og refleksioner som dem i dag - ikke sker alene kun i mig er ingen ny viden. Derfor har jeg sagtens kunne relatere
Illeris’s læringstrekant til min egen læring, som jeg i den grad er bevidst om
sker i samspil med andre. Mht. peer-feedback har hver vores tekster affødt tanker
hos den anden, og at de tanker videregives er en gave, som er brugbare i en
eller anden grad for at udvide horisonter og forståelser - og måske få øje på forhold,
man ikke selv har tænkt tanker om.
Kommentarer
Send en kommentar