Refleksioner over Illeris’ læringsteori
- med udgangspunkt i hans tekst Læringens processer og dimensioner fra
2006 samt et videoklip på YouTube om Illeris’s læringsforståelse af Ma Riis fra
2018.
Anvendelse af Illeris i en mere specifik refleksionsramme, dvs. jeg har sammenlagt indlæg a) og indlæg b) i følgende:
Jeg vil sætte mine refleksioner i en ramme, hvor jeg vil
forsøge at argumentere for større inddragelse af IT i min undervisning med mine
sosu-rettede grundforløbselever/GF2. Retningen for mine refleksioner er
inspireret af dagens slides nr. 23, der har overskriften: Undgå postulater!
Dvs. at jeg med hjælp fra Illeris’ læringsteori vil reflektere over, hvordan IT kan understøtte
undervisningsdifferentieringen, da elevsammensætningen på GF2 er mangeartede.
Min umiddelbare forståelse af Illeris’ læringsteori:
Illeris taler om to processer, der, med gensidig effekt på
hinanden, altid har indvirkning på læring. En egentlig tilegnelsesproces er ikke
alene påvirket af indholdet, som den
enkelte elev skal lære samt den motivation, den enkelte elev har for at lære netop
det indhold. Her refererer jeg til
Illeris’ vandrette proces, der dækker over den proces, der foregår i individet
i en tilegnelse af indhold forudsat, at eleven har en drivkraft efter at lære
indholdet. Processen her går begge veje, dvs. eleven skal have en drivkraft for
at lære indholdet, men indholdet skal også ”tale til” elevens drivkraft, så den
øges/vedvares. Herudover har også elevens samspil med omverdenen
betydning på tilegnelsesprocessen af (ny) læring. Dvs. at sociale relationer
som bl.a. de andre elever, os undervisere, elevernes færden på mange og
forskelligartede sociale medier osv. også har en betydning for individets
læring. Såvel som individ-processen påvirker samspilet med omverdenen, det vil fx
sige de øvrige elever i klassen. Læring er altså ikke kun et spørgsmål om noget,
der foregår inde i individet, det er ligeså meget noget, der foregår i sociale relationer
og konstruktioner.
Illeris i relation til mine GF2-elever og en større
anvendelse af IT i undervisningen:
I en GF2-klasse er diversiteten i elevsammensætningen stor.
Det betyder bl.a., at der er stor adspredelse inden for fx elevernes
praksiserfaring, livserfaring, selvstændighed og ”troen på sig selv”,
IT-forståelse, alder, kultur- og uddannelsesmæssige baggrunde, forskellige
grader af hvordan det danske sprog beherskes osv. Min erfaring er, at jeg ofte
ser elever, der mestrer det danske sprog samt har en vis alder, livs- og
praksiserfaring er aktive og deltagende i klasseundervisningen med alle elevers
tilstedeværelse. De rækker gerne hånden op, ”går forrest” når der holdes
elev-oplæg, har meget taletid i gruppearbejde mv. Her tænker jeg: vil brugen af
IT kunne understøtte de mere unge og usikre elever? Og vil IT kunne understøtte
elever, der ikke behersker det danske sprog særlig godt? Navnlig de unge elever
vil da få mulighed for at bruge IT, som jeg har en forestilling om, de kan
assimilere til ift. deres umiddelbare flittige brug af IT i fritiden. Og usikre
elever samt de af eleverne der ikke behersker sproget i større omfang ville kunne
undgå situationer, hvor de skal ”eksponere dem selv her og nu” foran alle de andre
elever? Her kunne jeg umiddelbart godt tænke på en blog som et understøttende
redskab til de problematikker. Er det muligt, at jeg ville kunne ”nå” de
omtalte elever, hvis de får mulighed for at udtrykke sig skriftligt, hvor tiden
kan være lidt en anden end i klasseforum? De vil da få tid til at ”samle sig”, ”tænke
sig om” og så udtrykke sig (på skrift på bloggen). Min fornemmelse er, at især
de unge ofte skriver kommentarer til alt muligt på forskellige medier, så jeg
vil tro, at metoden ikke er fjern for dem. Måske kunne dette netop være én måde
at favne en elevcentreret undervisning på, noget der kunne have deres
interesse, ”tale” til dem, motivere dem - med Illeris’ ord: mobilisere deres
mentale energi/drivkraft. Sat lidt på spidsen kan jeg sige, at indholdet i
uddannelsen ligger fast. Der er meget specifikke mål, der styrer
undervisningen, hvad angår indholdet. Derfor er det i særdeleshed væsentligt,
hvordan jeg kan motivere eleverne, så deres drivkraft vækkes/vedligeholdes - ud
over den drivkraft man i større eller mindre omfang må antage, de har ift. selv
at søge ind på uddannelsen. Udover at ”tale” til drivkraftsdimensionen kan
anvendelsen af IT i undervisningen, fx en blog til debat, også indtænke den
vigtige dimension fra samspillet med omverdenen. Her tænker jeg fx på, at de
elever der umiddelbart ingen problemer har med at ”stå frem” og ”byde ind”
mundtligt i klasseforum måske ville kunne se andre elever i et andet
perspektiv, fordi de nu forhåbentligt ”tør” byde sig til skriftligt. Og ikke
mindst vil eleverne få en succesoplevelse samt opleve anerkendelse for det, de
formentlig mestrer godt, IT’en. Man kunne også tænke, at de elever kan være
behjælpelige ift. fx nogle ældre elever, der ikke på samme måde behersker IT. På
den måde vil eleverne i en klasse opleve, at nogen gange er man den i klassen,
der har en ledende/guidende/hjælpende rolle
og andre gange, er man den, der skal ledes/guides/hjælpes.
Måske kunne det ligefrem skabe en stærk kultur med en læringsforståelse af, at
læring både er noget, der foregår i mig
og med mine klassekammerater, hvor
det er naturligt at være den, der både spørger
og svarer.
En blanding af mange metoder vil forhåbentlig øge elevernes
funktionalitet samlet set i en klasse, ikke mindst fordi den enkelte elev
bliver motiveret bl.a. ved, at vi undervisere også forsøger at ”nå” ham/hende i
(her) en metode, der taler til ham/hende. Og ved at være ”sammen i læringen” på
en anden måde/på mange forskellige måder, kan der måske skabes nye, anderledes
og stærke relationer på tværs i klassen, der udover at styrke elevens læring af
indhold/funktionalitet også styrker
hans/hendes drivkraft og deraf bevidsthed og sensitivitet - og ikke mindst samspillet, integrationen og socialiteten. (Markeret med skråskrift
er, hvad Illeris påpeger udvikles på et generelt plan, hvis de to føromtalte
processer stimuleres i læringssammenhænge.)
En anden (kort) refleksion i sammenhæng med ovenstående er
den digitale dannelse, herunder mere specifikt kommunikationen på sociale
medier, som vi som klasse ville kunne drøfte løbende ved faktisk at anvende et
socialt medie i undervisningen. Vi arbejder meget med anerkendende kommunikation
og pædagogik med eleverne, både ift. de borgere og patienter de skal arbejde
med i deres kommende arbejdsliv, men også ift. elevernes indbydes (personlige/fysiske)
kommunikation. Det ville være højaktuelt og meget relevant, taget den
teknologiske udvikling i sundhedsvæsenet og samfundet generelt i betragtning,
også at lade kommunikationsarbejdet i klasserne omfatte kommunikation på de
sociale medier/virtuelle verden.
Refleksioner - og ikke en egentlig analyse:
Mine ovenstående refleksioner kan ses begrænsede ved blot at være koblet til mine generelle
praksiserfaringer i klasserummet, hvorfor de her ikke må forveksles med en
egentlig analyse.
Efterrefleksioner - til en anden lejlighed:
Det kunne ligeledes være interessant at reflektere
over, hvordan IT kan skabe sammenhæng mellem skole og praktik/kommende
arbejdsplads + hvordan vi som skole med anvendelse af IT i undervisningen kan
forsøge at understøtte, at ”al den teknologi der findes derude” rent faktisk
også kan bruges og udvikles af kommende SOSU’er, - her tænker jeg fx på
IT-systemer til dokumentation, lette arbejdsgange, undersøge eller udvikle
velfærdsteknologiske hjælpemidler til borgerne… eller blot finde frem til, at
hjælpemidlerne findes.
Hvilke digitale medier bruger du i dag? Du beskriver mange fordele, kan der også være ulemper ved at anvende digitale medier?
SvarSletHvilke fag underviser du i, når du oplever at elever holder sig tilbage?
I dag anvender jeg fx kun tavlen, power point, debatter, gruppearbejde, videoklip, elevernes optagelse af dem selv/videoklip, fysiske forsøg og eksperimenter, mundtlige oplæg, at de udvikler fx et hjemmelavet spil, skills o.a. Jeg anvender faktisk ingen interaktive digitale medier aktivt i min undervisning, fordi jeg hidtil har haft en fhv. kritisk tilgang til det - forstået på den måde at jeg har troet på/stadig tror på, at det vigtigste element i vores undervisning, hvad angår vores specifikke elevmålgruppe, er relationen til den enkelte elev. Kun gennem den kan jeg differentiere min undervisning målrettet. Herudover kommer min uvidenhed og manglende færdigheder ift. det tekniske omkring interaktive medier/digitale medier i undervisningen. Al dette kan måske forklare, hvorfor jeg har forsøgt at indtage en "positiv position" i min tilgang og i mine refleksioner ovenover. Og jeg må sige, især efter at have læst teksten til vores første undervisningsgang omhandlende digital dannelse er jeg begyndt at se digitale teknologier i undervisningsøjemed i et mere (ukritisk) nuanceret lys. (Og det opleves lidt ambivalent på mig at sætte forskellige fortegn på kritisk og nuanceret :-) men jeg håber, jeg skriver pointen frem ovenover?)
SvarSletJeg synes faktisk problematikken omkring nogle elevers tilbageholdenhed er et kendetegn for alle fag.
Tak for dine kommentarer, Ane-Mette :-)